sobota, 27 lutego 2016

Dobre wzory w Gdyni

Nowe szyldy dla rzemieślników

Bez kolorowych kasetonów, bez zaklejania folią szyb – pięć zakładów rzemieślniczych w historycznym centrum Gdyni zyskało nowe szyldy i witryny zaprojektowane przez czołówkę polskich grafików w ramach projektu „re:design”. Ten projekt rewitalizacji przestrzeni miejskiej w Gdyni zwyciężył w organizowanym przez Bank BPH konkursie „Zmieniaj świat wokół siebie”. Bank wsparł realizację projektu kwotą 40 tys. zł.

 Zapowiedzią akcji re:designu był zaprojektowany przez Jana Bajtlika mural, który latem tego roku powstał przy ulicy Starowiejskiej. Czarno­biały mural, nawiązujący typografią do gdyńskiego modernizmu „Rezerwat rzemieślników”, poświęcony był lokalnym rzemieślnikom.



Na warsztat trafiły: zakład kaletniczy, punkt naprawy maszyn do szycia, przeróbki krawieckie, sklep bławatny oraz szewc.

Jestem bardzo zadowolony, że taki temat zaistniał – mówi Andrzej Radoń, właściciel zakładu napraw maszyn do szycia. – Cieszę się, że wystrój i wygląd elewacji został zaprojektowany przez fachowców, ponieważ trudno by to było samemu wymyślić. Szczególnie, że nie chcieliśmy standardowej naklejki na szybę, lecz coś, co wpisze się w ład plastyczny – dodaje rzemieślnik.
 
Na elewacji jego zakładu zawisł, inspirowany rysunkiem technicznym i gdyńską przedwojenną typografią, wycięty w metalu szyld. Inne techniki, w których wykonane zostały nowe szyldy to między innymi neon sklepu bławatnego czy ręcznie malowany szyld szewca. Na drzwiach pojawią się także naklejki informacyjne, a w witrynach ekspozycje stworzone we współpracy z projektantami.

Do akcji redesignu zaproszeni zostali: Hakabo (autor muralu przy ulicy Jana z Kolna), Negation Studio, Syfon Studio oraz typy.studio.

W projektowaniu dla rzemieślników szczególnie ważne jest zaznaczenie tradycji, oraz zakomunikowanie jej w taki sposób, aby była ona czytelna współcześnie w międzypokoleniowym dyskursie – tłumaczy Patryk Hardziej, właściciel Negation Studio. –Przez lata ten dyskurs został wypaczony przez trendy, zmiany ustrojowe i braki w edukacji estetycznej społeczeństwa, dlatego teraz jest odpowiedni czas, żeby to naprawić – dodaje.
 
Podczas pracy z rzemieślnikami okazało się, że są oni otwarci nawet na daleko idące transformacje. Mamy nadzieję, że akcja „re:designu” zachęci także innych przedsiębiorców do wprowadzania dobrych zmian.

Rewitalizację ulicy Starowiejskiej wsparł Bank BPH w ramach konkursu „Zmieniaj świat wokół siebie”. Ideą tej akcji jest aktywizowanie lokalnych społeczności i wspieranie inicjatyw służących ulepszaniu publicznej przestrzeni. To pomysł banku na włączenie się w życie miejskie i wspieranie lokalnych inicjatyw – zgodnie ze strategią fair play, którą Bank BPH realizuje już od kilku lat.
Podczas pracy z rzemieślnikami okazało się, że są oni otwarci nawet na daleko idące transformacje. Mamy nadzieję, że akcja „re:designu” zachęci także innych przedsiębiorców do wprowadzania dobrych zmian.

Rewitalizację ulicy Starowiejskiej wsparł Bank BPH w ramach konkursu „Zmieniaj świat wokół siebie”. Ideą tej akcji jest aktywizowanie lokalnych społeczności i wspieranie inicjatyw służących ulepszaniu publicznej przestrzeni. To pomysł banku na włączenie się w życie miejskie i wspieranie lokalnych inicjatyw – zgodnie ze strategią fair play, którą Bank BPH realizuje już od kilku lat.